Vertanen tarjoaa huippukyytiä possuille

Vertasen uudessa possu-junassa kyyti on matkustaja ystävällistä ja työergonomia alan parasta. Vetoautoksi tuli pitkän Mersu putken jälkeen uusi Volvo.

Korialla, Kouvolan kupeessa kotipaikkaa pitää Jyrki Vertanen Oy. HK Scanin sopimusautoilijana operoiva yrittäjä on kuljettanut eläimiä 30 vuotta, josta omistajakuljettajana viimeiset 20. Merkkikirjo talossa on ollut selkeä, pelkkiä Mersuja Jyrkin yrittäjäuran ajan. Muutos Volvoon tapahtui vuoden vaihteessa, kun vasikkayhdistelmä vaihtui puolikkaaseen. Vetoautoksi valikoitui täysilmajousinen ja telivetoinen Volvo FH13 Globetrotter XL 540 heppaisena. Vedonkatkaisulla varustettu nostettava teli on akseliperin.

Vetoautossa on runsaasti erikoisia varusteita eläinkuljetuksia ja maalaismaisemissa tapahtuvaa operointia silmällä pitäen. Etenemistä liukkailla sivuteillä auttaa telivedon ohella On-Spot -ketjunheittimet. Perävaunun hydrauliikan tulee toimia myös kuljetusten aikana, joten vetoauto on varustettu moottoriulosotolla. Autossa vietetään keskimäärin kolme yötä viikossa, joten viihtyvyyttä lisäämään auto varustettiin taukoilmastoinnilla ja televisiolla.

Mukavuus ennen kaikkea

Kolmeakselisen, ilmajousitetun perävaunun ykkösakseli nousee ja viimeinen on pakko-ohjattu vetopöydässä sijaitsevan kiilamekanismin avulla. Ensi kokemukset yhdistelmästä ovat erittäin positiiviset ja puolikas on huikeasti vasikkayhdistelmää ketterämpi sekä nopeampi, kun kuorman telaaminen on jäänyt pois, Jyrki Vertanen sanoo.

Omamassaltaan 10 540kg painavan perävaunun kantavuus on liki 13 500kiloa, eläinajossa tosin tila loppuu ennen kantavuutta. Yhteen kuormaan mahtuu käytännössä 550 porsasta, jotka punnitaan hissiin integroidun vaa’an avulla kuormauksen yhteydessä. Hissi nostaa eläimet kolmeen tasoon, jotka kaikki ovat liikuteltavia, myös kuormatilan katto nousee. Kuormaus aloitetaan perinteisestä poiketen alimmaiselta tasolta. Kuormauksen ajaksi aina ylempi taso nostetaan, jolloin saavutetaan hyvä työskentelykorkeus kaikissa tilanteissa, eikä kyyristelyä tarvita. Työ on näin myös siistimpää ja hygieenisempää kun kuljettajan ei tarvitse olla eläinten alapuolella. Tasoja ei liikutella eläinten ollessa niillä, mikä vähentää loukkaantumisriskiä oleellisesti.

Kokonaan eristetyn kuormakorin kaikki kolme tasoa ovat tavallisesta poiketen lämmitetty erikseen. Ilman kierto tapahtuu koneellisesti tasojen sisällä olevia kanavia pitkin. Suoraa ulkoilmaan olevaa yhteyttä ei sisältä ole. Näin sisälämpötila pysyy talvella vakaana noin+20 Celsiusasteessa, eivätkä eläimet koe vetoa lainkaan. Kesäaikaan tuuletus tapahtuu tehokkaalla koneellisella ilmanvaihdolla. Lämmitysjärjestelmä koostuu erillisestä lämmitysyksiköstä perävaunun keulassa, mistä ilma johdetaan tehokkaiden sähköpuhaltimien avulla kiertoon. Puhaltimet saavat sähköä hydraulimoottorien pyörittämistä generaattoreista. Hydrauliikkaa käyttää puolestaan auton moottoriulosotto. Juoma-automatiikka huolehtii vedensaannista kuljetuksen aikana, vettä säiliöön mahtuu kerralla 400 litraa. Kuormatilan hygienia varmistetaan automaattisella desinfiontijärjestelmällä, joka on varustettu vahinkokäytön estolla.

Hollantilaista osaamista possujen kuljetukseen

Vertasen yhdistelmä on suunniteltu erityisesti porsaiden kuljettamiseen tilojen välillä. Uuden hankinnassa haluttiin panostaa työmukavuuteen ja porsaiden viihtyvyyteen koko rahan edestä. Tarkan selvittelyn ja tutkimisen jälkeen päädyttiin hollantilaiseen valmistajaan, tuotenimeltä Berdex.

Merkissä kiehtoi laatu ja perusteellinen tuotekehitys, kuten tuulitunnelikokeet, joilla korin sisäilmanvaihtoa on analysoitu. Tarkasti asiakkaan toiveiden mukaan tehdyn perävaunun hankintaprosessi kesti kaikkiaan vuoden. Projekti alkoi kartoittamalla Vertasen tarpeet huolella, joiden pohjalta tulppaanimaassa laadittiin tarkat piirustukset. Ennen valmistuksen aloittamista suunnitelmat hyväksytettiin asiakkaalla kaikkia yksityiskohtia myöden.

Jyrki Vertanen kehuu hollantilaista asiakaspalvelua. Perävaunun valmistumista käytiin kerran katsomassa  tehtaalla. Vetoauto oli toimitettu sinne aiemmin tarvittavaan varusteluun. Koko valmistuksen ajan asiakkaaseen oltiin yhteydessä viikoittain, kertoen työn etenemisestä kuvin ja sanoin. Valmiin perävaunun luovutukseen kuului tehtaan pitämä seikkaperäinen koulutus, johon myös perävaunua huoltavan korjaamon edustajan piti osallistua.

Luotettavuus tärkeä

Vertasen ajo-alue on laaja, ulottuen aina länsirannikolle saakka, iso osa kuljetuksista tapahtuu kuitenkin Viitos ja Kuutos teiden ympäristössä. Raskasparin entistä laajempi korjaamoverkko itä- ja kaakkoissuomen alueella on kuljetusyrittäjälle iso etu. Tiedon kulku pisteiden välillä asiakkaan kalustosta on saumatonta ja yhtenevät aukioloajat kaikkialla helpottavat asiointia yhdistelmän sijainnista riippumatta, Jyrki Vertanen perustelee.

Vaikka merkki vaihtui ei Vertasella ole moittimista teknisen luotettavuuden osalta aikaisemmastakaan tuotteesta. Uuteen Volvoon tehtiin huolenpitosopimus Raskasparin kanssa, joka on kätevä ja vaivaton ratkaisu yrittäjälle. Sopimuksen myötä huoltokustannukset on helppo ennakoida. Osa vetoauton lisävarusteista on Raskasparin käsialaa, ja yhteistyö on sujunut hienosti, Jyrki Vertanen sanoo. Erityiskiitos tulee lauantai aukiolosta.