Luottamuksesta syntyy kestävä asiakkuus

Raskaspari aloitti kuorma-automyynnin Kotkan ja Kouvolan alueella vankan kokemuksen turvin. Ahti Pakkanen on myynyt Volvoja 30 vuotta.

Volvo kuorma-autojen myynti siirtyi Kymenlaakson alueella Raskasparille korjaamoliiketoimintakaupan yhteydessä loppuvuodesta 2016. Asiakasrajapinnassa häärii tuttu ja vankan kokemuksen omaava Ahti Pakkanen. Osaamista Volvon tuotteista Pakkasella on yli 30 vuoden ajalta, joista raskaiden parissa viimeiset 20 vuotta.

Konkari myyjä kertoo itänaapuria kohtaan tehtyjen poliittisten pakotteiden hiljentäneen autokauppaa Kymenlaaksossa parin vuoden ajan. Nyt nähtävissä on selkeää piristymistä. Vienti vetää paperi- ja sahatavarasektorilla aikaisempaa paremmin ja se näkyy Kotkan ja Haminan satamien vilkkaudessa. Tämä heijastuu suoraan talousalueen kuljetussektoriin lisääntyneenä investointi innokkuutena ja rekkaveturien kysynnän vilkastumisena.

Raskaspari luovutti ensimmäisen

Ensimmäinen Raskasparin luovuttama, tehdasuusi Volvo meni kotkalaiselle Kuljetus Rihu Oy:lle. Ahti Pakkasen yhteistyö Rihun kanssa alkoi henkilöautokaupasta ’80 -luvun lopulla ja jatkuu edelleen. Pitkä asiakassuhde rakentuu luottamukseen ja avoimuuteen, Pakkanen sanoo.

Veljesten Jouni ja Jukka Rihu omistama kuljetusliike on erikoistunut erilaisiin vaihtolavakuljetuksiin. Kahden pyöräkoneen lisäksi talossa on neljä vaihtolava-autoa, kaikki neliakselisia. Autoista yhdessä on vaijerilaitteet, loput koukkuvehkeillä.

Lokakuussa luovutettu Volvo FH16 650 on puimuritelinen, maansiirtoetupuskurilla varustettu koukkulava-auto. Päällirakenne on VAKin tuotantoa samoin perässä kulkeva 5 akselinen perävaunu. Yhdistelmällä ajetaan teollisuuden ravinnekuitua maanparannusaineeksi 76 tonnin kokonaismassalla. Auto on varustettu paraabelijousin edessä ja ilmapussein takana, mikä tuo vakautta lavojen käsittelyyn haastavassa maastossa. Sähköinen VDS -ohjaustehostus on osoittautunut käytännössä todella hyväksi, Jouni Rihu kehuu.

Kaikki Rihun kuljetuskalusto on Volvoja, kokemusta on myös Sisusta ja Scaniasta. Nykyistä edellinen Volvo on vajaat parivuotias, eikä ongelmia ole ollut. Kaluston remonteista osa tehdään omissa tiloissa, mutta enenevissä määrin on käytetty merkkikorjaamon palveluita. Yhteistyö Raskaparin kanssa on alkanut mukavasti ja tarjolla on hyviä korjaamotarjouksia, Jouni Rihu kertoo.