Harrastuksena museoautot

Outokumpulaisen Juha Juntusen käsissä moni harvinainen veteraaniauto on saanut uuden elämän ja museoajoneuvostatuksen. Kokoelmassa on harvinaisia herkkupaloja menneisyyden loistoa.

Kuljetusyrittäjä Juha Juntunen Outokummusta aloitti liiketoiminnan vuonna ’92. Tuolloin kevytmoottoripyörällä vaihdettiin pakettiauto muutto ja jakelukuljetustoiminnan aloittamiseksi. Muutamaa vuotta myöhemmin kaluston koko kasvoi kuorma-autoihin, joita nykyään on kolme. Työtasoja ja liukuovia ympäri Suomen operoiva Kuljetusliike Juha Juntunen Oy työllistää kolme palkkakuljettajaa yrittäjän itsensä lisäksi.

Kuorma-autokalusto on Juntusella ollut aina Volvoja. Nyt talossa on kolme identtistä Volvo FM9 XL Globetrotteria, täysilmajousin. Päällirakenteena on kokosivuaukeavat umpikaapit takalaitanostimin. I-shift vaihteistot on toimineet hienosti 330 heppaisten moottorien kanssa.

Korkeampi ohjaamo tarjoaa hyvät makuutilat, kun autossa nukutaan useampi yö viikossa. Samalla FM hytti on kätevän matala jakelutyöhön, kun ohjaamosta poistumista on paljon.

Nokka Volvo N7

Yrittäjän kiireiden vastapainona Juhan rakas harrastus jo nuoruusvuosista on ollut vanhojen autojen kunnostaminen ja entisöinti. Harrastus sai alkunsa Juhan värkkäillessä itselleen sopivaa kulkupeliä vanhasta Opel Asconasta ennen ajokortti-ikää. Käsien kautta on kulkenut lukuisia menopelejä, joista mieluisimmat ovat jääneet omaan kokoelmaan. Ajoneuvoja löytyy kaikkiaan 11, moottoripyöristä kuorma-autoon.

Omantyön osuus entisöintiprojekteissa on suuri. Juha tekee lähes kaikki työt itse, isä Keijon avustuksella aina hitsaushommista maalauksiin omassa verstaassa. Vaativimmat maalaustyöt annetaan tosin ammattilaisen huoleksi, Juha tarkentaa. Yhden projektin vaatima aika on satoja tunteja, kestäen yhdestä talvesta jopa pariin vuoteen.

Yksi suuritöisimpiä projekteja on ollut hallissa seisova Volvo N725 nokkamallin kuorma-auto. Tavallista suuremmalla hytillä varustettu Mark II Volvo on vuosimallia ’81 ja päällä on vaijerivaihtolavalaite. Auto on purettu kokolailla osiin tekniikkaa lukuun ottamatta, mikä oli hyvässä kunnossa jo tullessaan, sille riitti pelkkä maalaus, Juha kertoo. Tarvittavien pisteosien hankinnassa apua on saatu Raskasparilta, jonka kautta muun muassa uusi kattoverhoilu saatiin Brasiliasta saakka. Myös teknistä tukea on saatu projektiin hienosti, mistä suuri kiitos Joensuun Raskasparille, rakentaja kehuu.

Harvinainen Bertone Volvo

Henkilöautokalustosta valtaosa on Volvoja, eikä mitään perus kauppakaseja vaan mallisarjojen hienoimpia yksilöitä. Useamman voimanlähteenä on aikansa tehokkaimpia kuutosmoottoreita. Muutamat autot ovat alkuperäiskuntoisia ja kunnostamattomia varsin pienin ajokilometrein.

Näistä ehdottomasti mielenkiintoisin on Volvo 780 2D Bertone vuosimallia 1990. Alumiininen V6 -moottori tuottaa 156 hevosvoimaa 2,8 litran iskutilavuudella. Bertonen suunnittelemissa erikoismalleissa oli paljon perinteisestä 700 -sarjasta poikkeavia varusteita sisustan ollessa ylellinen aidoin jalopuukoristein. Juhan yksilö on täysin alkuperäiskuntoinen ja mittarissa on vain 45 000 kilometriä.

Uusimpana projektina valmistui Saab 96 vuodelta ’76. Auto on tuttu rakentajalle ammattikouluajoista, ollen silloisen opettajan vanha kulkupeli, jota työsalipäivinä laitettiin. Juhan ajoneuvot eivät ole pelkkiä hallin koristeita vaan kaikissa on voimassa oleva museokatsastus ja niillä ajetaan kesäaikaan ahkerasti. Toiset värkkäilee kesämökillä minä rakastan rautaa, outokumpulainen nauraa.