Maitomiehet luottavat Volvoon

Erillisjousitus saa kehuja

Volvon uusi erillisjousitettu etuakselisto on vakaa ajettava, kertovat maitomiehet. Uuden sukupolven Volvo on myös polttoainepihi.

Maidonkeruu on suoritealana yksi haastavimpia niin olosuhteiden kuin aikataulujenkin osalta. Kalustolla ei ole aikaa seisoa tarpeettomasti teknisten murheiden vuoksi. Toimintavarmuus yhdessä hyvän huoltoverkoston kanssa luovat pohjaa kuljetusvarmuudelle, tuumivat Jukka ja Marko Hukkanen.

Kokemusta maidon keruusta Jukka Hukkasella on lähes 45 –vuotta. Marko puolestaan tuli maidon ajoon parisenkymmentä vuotta takaperin. ”Hommaa tehdään nyt kolmannessa polvessa.”, Jukka Hukkanen kertoo.

Miehet ovat mukana kolmessa Iisalmen ja sen lähialueilla toimivissa yrityksissä. Vieremän Kuljetus Oy ja Kuhula Oy ovat erikoistuneet raakamaidon kuljetukseen tiloilta meijerille sekä tuotantolaitosten välisiin siirtokuljetuksiin. Maitoautoja on kaikkiaan seitsemän, varustettuna säiliöpäällirakenteella. Maitovarustus on iisalmelaisen Loggo Oy:n tuotantoa, jossa miehet ovat myös osakkaina.

Oma säiliötuotanto

Vieremän Kuljetus Oy:n uusin tulokas on noin vuoden vanha Volvo FH13, 500 –hevosvoimaisella moottorilla. Kolmeakselinen auto on varustettu yksikköpyörätelillä ja sillä vedetään neliakselista perävaunua, kokonaismassan ollessa 60 tonnia. ”Meidän ajossa ei ole ollut tarvetta lähteä nostamaan yhdistelmien kokonaismassoja suuremmiksi. Tarvetta neliakselisille vetoautoille ei siis ole vielä ollut. Osa autoista on tosin katsastettu 63 –tonnin massalle.”, Jukka Hukkanen tarkentaa.

Uusimman yhdistelmän omamassa on 20 –tonnia Loggo Oy:n valmistamilla päällirakenteilla. Vetovastuu säiliötuotannosta kuuluu Marko Hukkaselle. ”Olemme halunneet tehdä mahdollisimman kestäviä ja luotettavia tuotteita, hyvin keveiden rakenteiden sijaan. Meidän valmistama 4 akselinen, ykköspyörä kärry painaa 8 tonnia, mikä on vähän lujuuteensa nähden.”, Marko kertoo. Kokonaan ruostumattomasta teräksestä valmistettuja säiliöitä tehdään maidon sekä nestemäisten rehutuotteiden kuljetukseen. Perävaunujen akseleina käytetään pääosin SAF-tuotteita, muitakin saa.

Loggo Oy on toistaiseksi keskittynyt kotimaan markkinoille. Vuositasolla valmistuu noin kymmenen yksikköä.

Erillisjousitus ja 3D-navigaattori

Hukkasten uuden sukupolven FH Volvo on varustettu nykyaikaisella erillisjousitetulla etuakselistolla. Iisalmelaiset ovat tyytyväisiä sen tuomaan lisämukavuuteen. ”Kuopissa ei tunnu perinteistä poukkoilua. Meidän kuljettajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä.”, Marko sanoo. Yrittäjien mukaan Volvo on onnistunut uudessa mallisarjassa, parannusta edelliseen malliin on tapahtunut paljon.

Uusimmalla yhdistelmällä ajetaan pääasiassa tuotantolaitosten välisiä siirtokuljetuksia, joita silmällä pitäen perävälitykseksi valittiin 2,85:1. Yhdessä 315/80R22,5 rengastuksen kanssa moottorissa on 1100 kierrosta 80km tuntivauhdissa. Uuden maastoa ennakoivan 3D –navigaattorin kanssa kulutuslukemat putosivat aikaisemmasta huomattavasti. Maastontunteva navigaattori saa kehuja Hukkasilta. ”Upeasti toimii vakionopeussäätimellä ja hyvin vääntää mäet ylös.”, ajohommia aktiivisesti tekevä Jukka kehuu. Hukkaset kertovat talossa olevan yhden Scanian, joka polttoainetaloudessa on Volvoa janoisempi.

Volvon I-shift saa maitomiehiltä toisen ruotsalaisen, Opticruisea paremman arvosanan. ”I-shiftin vaihtaminen on tehokkaampaa ja pykälät sattuvat paremmin tilanteeseen.”, Jukka perustelee.

Kokonaisvaltaista palvelua

Vieremän Kuljetuksen uutukaisessa on mittarissa jo 315 000 ongelmatonta kilometriä. Huoltojen ohella ei korjaamolla ole tarvinnut vierailla. Talossa ollaan oltu tyytyväisiä Volvoihin, nyt vaihtoon menossa olevassa autossa on mittarissa 1,7miljoonaa kilometriä ilman suurempia teknisiä remontteja. Kytkin on vaihdettu kerran, siinä kaikki.

Volvon jälkimarkkinapalvelut toimivat iisalmelaisten mielestä hyvin. Iisalmen korjaamon aukioloajat ovat hyvät, aamu kuudesta iltaan kymmeneen. Tarvittaessa sopii myös lauantai ja sunnuntai remontit. Yhdessä kattavan palveluvalikoiman kanssa kokonaisuus on joustava ja toimiva. Hukkasten mukaan, rengaspalvelut ovat kilpailukykyiset. Yritys hankkii merkittävän osan renkaista ja vanteista Raskasparin kautta.

Yrittäjät hyödyntävät korjaamon akseliston suuntauspalveluita säännöllisesti. ”Olemme pyrkineet tarkastamaan suuntauksen vuosittain, ja aina on pientä säädön tarvetta löytynyt.  Hyötyä syntyy polttoaineessa ja rengaskuluissa.”, Hukkaset tietävät.