Aleksin päivä keikalla

Raskasparilla kun tehdään kahta vuoroa tuli Aleksi töihin päivällä klo 14. Työnjohtajaamme Risto Lukkarinen oli varannut Aleksi Laamolle ensimmäiseksi työksi kenttähuollon Metsäsairilalla.  Metsäsairila Oy on Mikkelin kaupungin omistama jätehuoltoyhtiö. Yhtiön perustehtävä on lakisääteisten jätehuoltopalveluiden järjestäminen.

Kerropas Aleksi vähän miten valmistaudut tällaiseen keikkaan?

Kenttätyöhön lähtiessä on erittäin tärkeätä tutustua tilattuihin töihin ennalta ja varata mukaan kaikki tarvittavat osat ja laitteet. Tällä kertaa mukaan oli otettava täydellinen huoltosarja polttoaine- ja öljysuodattimineen sekä kaikki muu huoltoon kuuluva. Kaikki tarvittavat työkalut löytyvät valmiina autosta joten niitä ei vakiohommiin tarvitse erikseen ottaa. kenttähommissa se on tietysti erityistä, että uusien öljyjen lisäksi pitää olla mukana astiat joihin käytetyt öljyt lasketaan. Volvossa on öljypohjassa valmiina pikaliitin jolla öljy tyhjennetään joten öljynvaihto on kenttäolosuhteissakin aika siistiä hommaa. Nyt kun koneeseen oli tilattu lisäksi ilmastoinnin huolto, nostin autoon mukaan myös ilmastoinnin huoltolaitteen, kertoo Aleksi.

Huoltokeikka käsitti 2.500 tunnin huollon Volvo EW 160D kaivuriin. Kaivurin ilmastointi oli alkanut tuntua tehottomalta joten asiakas oli samalla tilannut siihen myös ilmastointilaitteen huollon.

Aleksi sanoo, että varsinaiseen huoltoon on aina varattava riittävästi aikaa jotta varmasti ehtii tehdä kaikki tarkastukset. Näin varmistetaan, että kone varmasti toimii luotettavasti taas seuraavaan huoltoon saakka. Tälläkin kerralla Aleksi huomasi huollon päätteeksi polttoainesuodattimen jalan ruuvien olevan löysällä. Mikäli ruuveja ei nyt olisi kiristetty, olisi suodatin voinut pudota ja sen seurauksena ehkä jopa polttoaineletku olisi voinut hankautua poikki ja aiheuttaa koneen pysähtymisen.