Risto Lukkarinen kertoo aloittaneensa mekaanikon hommissa Mikkelin korjaamolla ihan ensimmäisten joukossa elokuussa 2008. Työ korjaamolla on ollut erittäin monipuolista alusta asti. Kun kaikkea on saanut ja joutunut tekemään, ei aika ole käynyt pitkäksi.
Vuonna 2010 alkoi Riston ura Mikkelin Volvon avainmekaanikkona. Volvolla on kaikilla korjaamoillaan vähintään kaksi avainmekaanikkoa jotka koulutetaan ensimmäisenä kaikkeen uuteen tekniikkaan. Näin saadaan koko verkostoon vahva osaaminen heti kun Volvolta ilmestyy joku tuoteuutuus. Suurin ero omassa työskentelyssä oli tässä vaiheessa asenteellinen, kun piti ryhtyä avustamaan myös muita mekaanikkoja uusimmassa tekniikassa ja korjaustöissä. Avainmekaanikkoaikanaan Risto kertoo osallistuneensa yli kahteenkymmeneen Volvon koulutukseen jotka ovat kukin kestäneet kahdesta neljään päivään. Lisäksi innostuin tekemään Volvon itseopiskelukoulutuksia iltaisin kotona, näitäkin olen nyt suorittanut yli 60 naurahtaa Risto.
Vuonna 2013 minulle tarjoutui mahdollisuus erikoistua Volvo maanrakennuskoneiden huoltoon. Työ alkoi sillä, että kiersin ensin lähes kaksi kuukautta Laitisen Pasin kanssa kentällä tehden korjauksia yhdessä hänen kanssaan. Sen jälkeen alkoikin itsenäinen kenttätyö. Konehommat ovat olleet työurallani ehkä kaikkein kiinnostavinta aikaa. Työ tapahtui usein jopa yli 100 kilometrin päässä korjaamolta jolloin töihin piti aina valmistautua kunnolla, mukaan piti saada kaikki tarvittava rekvisiitta ja osat. Välillä työ maastossa oli todella haastavaa, mutta kun haastava vika saatiin korjattua ja kone takaisin töihin oli todella voittajafiilis, kertoo Risto.
Keväällä tarjoutui mahdollisuus siirtyä Raskasparilla taas uusiin haasteisiin ja parin päivän harkinnan jälkeen päätin ryhtyä työnjohtajan hommiin. Täytyy sanoa, että alun jälkeen kyllä yllätti miten paljon tässä hommassa on tekemistä. Mukavaa on, että asiakkaat ovat ottaneet tämän uuden roolini hienosti vastaan ja jotkut ovat tulleet jopa kädestä pitäen kannustamaan, kertoo Risto. Silmät ovat avautuneet ja työnjohtajan ominaisuudessa korjaamo näyttäytyy uudessa valossa. Kun toimii asiakkaiden ja asentajien välissä on koko ajan mietittävä miten hommat saa menemään mahdollisimman onnistuneesti maaliin.
Vahvasta korjaamopuolen kokemuksesta on ollut paljon hyötyä. Kun töitä varattaessa pitää selvittää mikä autossa todella on vikana, on hyvä kun osaa kysyä oikeat kysymykset ja sulkea pois vikamahdollisuuksia. Näin osaa varata ennakolta oikeat osat ja oikean miehen korjausta suorittamaan ja voi varmistua siitä, että homma onnistuu kerralla. Asentajana hankitusta luottamuksesta asiakkaisiin päin on myös hyötyä, kun asiakkaat todella uskovat, että tiedän mitä tehdään. Pyrin aina siihen, että viat tutkitaan kunnolla ja vältetään turhaa osien vaihtoa. Kuten aiemminkin, innostun aina näistä uusista haasteista, ja olen todella tykännyt tästä uudesta hommastani.
Kun ruvetaan puhumaan harrastuksista, innostuu Risto todenteolla. Tällä hetkellä työn alla on kaksikin autoprojektia: Volvo 240 jonka B230 FK turbotettu ja säädetty moottori tuottaa noin 400 hevosvoimaa ja S-sarjan Mersu vuodelta 86 jonka nokalle on istutte 5 litrainen täysalumiininen kasi Vortecin turbolla ja tavoiteteholla n. 500 hp. Vastapainoksi näille konehommille vapaa-aika kuluu usein myös metsähommissa. Metsätöissä mukavinta on kun näkee heti mitä on saanut aikaiseksi ja samassa kun tekee töitä saa kroppa kunnon treeniä, kertoo Risto vielä lopuksi.