Kuljetus Ikoset Ky:n juhlavuosi

90 –vuotta osaamista

Lieksalainen Kuljetus Ikoset Ky on paikkakunnan vanhimpia yrityksiä. Uuden Volvo FH:n kylkeen tehtiin juhlavuoden kunniaksi erikoisteippaus.

Ikosten kuljetusliike on keskittynyt raakapuun kuljetukseen. Talossa on kaikkiaan viisi puutavarayhdistelmää, kaikki Volvoja. Puutavara-autoista kolme on 76 tonnisia ja loput kaksi 68 tonnin junapainolle katsastettuja. Tuoreemman kaluston ohella pihasta löytyy Volvo F12 konelavetti vuodelta ’87 sekä harvinaisempaa mallia edustava Volvo NL12 8/2 sora-auto vuodelta ’91.

Volvo kanta on Ikosilla ollut vahva. Ensimmäinen vinonuoli tuli taloon ’71, sen rinnalla oli Scanioita, Sisuja ja MAN:ja Göteborgilaisen ollessa päämerkki vuodesta ’80 lähtien. Viimeinen Sisu meni vaihtoon vuosituhannen vaihteessa.

Yhden merkin etu

Yrityksen toimitusjohtaja, Jukka Ikonen kertoo yhden merkin taktiikan parantavan huolto- ja korjaus tehokkuutta. Koska Lieksassa ei ole paikallista merkkikorjaamoa pienemmät huollot ja korjaukset tehdään itse. Isommat hoidetaan Raskasparilla Joensuussa, missä yhteistyö on pelannut hyvin. Ikoset ovat tehneet myös päällirakennuksia itse, asentamalla Weckmanin valmistamat laitteet auton päälle.

Yksi merkkisyys helpottaa myös kuljettajien vaihtamista autosta toiseen, kun ominaisuudet ja nappulatekniikka ovat samat. Toki Ikosten valintaan on vaikuttanut myös Volvon luotettavuus. Voimalinja on aina ollut Volvossa vahva.” I-shiftien lähtövaihde voisi kuitenkin olla uusilla painoilla hitusen tiuhempi.”, Jukka Ikonen sanoo

Pitkä historia

Kuljetus Ikoset Ky:n omistaa yrittäjät Jukka ja Jari Ikonen. Yritys on perustettu Aapeli Ikosen toimesta vuonna 1925. Tuolloin liikennöinti aloitettiin taksiautolla, jonka rinnalle hankittiin kaksi kuorma-autoa ennen sotia. Päällirakenteena oli ajan mukaisesti avolava, jolla kuljetettiin monenlaista tavaraa tukeista hiekkaan ja kauppatavaroihin.

Poikien isä, Aulis Ikonen, aloitti autoilun vuonna 1953. Hänen ensimmäinen autonsa oli puoliperävaunullinen Austin vuodelta ’50, jolla kuljetettiin pylväitä ja tukkia. ”Vanhempi polvi oli vannoutuneita nokkamallien kannattajia aina vuoteen 1990 kunnes hankittiin ensimmäinen Volvo F12.”, Jukka kertoo.

Kuljetus Ikosten historiaan kuuluu myös pitkät perinteet yhdistystoiminnassa. Jukka Ikonen on toiminut Lieksan kuorma-autoilijoiden puheenjohtajana vuodesta 2001 lähtien, jatkaen ukkinsa, Aapelin jalan jäljissä, joka oli aikanaan yhdistyksen puheenjohtajana. Tänä vuonna 70 vuotta täyttänyt yhdistys toimii aktiivisesti ja järjestää jäsenilleen patikkaretkiä ja muita tapahtumia parikertaa vuodessa. Yhdistyksellä on oma kesämökki järven rannalla, aivan Lieksan keskustan tuntumassa.

Ikoset ovat saaneet tunnustusta pitkän uransa aikana. Jukka Ikosen seinällä komeilee kunniakirjoja toisensa vieressä, joista merkittävimmät ovat Vuoden yrittäjä kunniakirja vuodelta 2011, Presidentti Halosen myöntämä Suomen Leijonan ritarikunnan ansioristi ja Suomen yrittäjien hopeinen yrittäjäristi 2011.

Ikosten Volvot

Kuljetus Ikoset Ky työllistää yhdeksän vierasta kuljettajaa, yhden huoltomiehen sekä yrittäjät itse. Lisäksi Jukan vaimo Erja hoitaa toimistotyöt. Raakapuunkuljetuskalusto on varsin tuoretta vanhimpien kahden ollessa mallivuodelta 2011. Molemmat ovat 68 tonnin kokonaispainolla operoivia yhdistelmiä joissa veturit ovat telivetoisia ja kolmeakselisia. Autot ovat identtisiä Euro 5 FH13 540:siä rautajousin. Jukka Ikonen kertoo autojen toimineen muuten hyvin, mutta AdBlue –järjestelmän sähköviat vaivasivat alkuun.

Teholuokassa järeämpää päätä edustaa FH16 750 vuodelta 2013. Moottori on Euro 5:n ja akselistorakenne 8/4 trippeli. Autossa on takailmajouset, mikä saa risuja ja ruusuja. ”Etumman vetävän päälle asennetun lisäilmapalkeen ansiosta teli saadaan ilmaan kuormattuna ja pyöräpito on erittäin hyvä ketjuilla ja ilman.”, Jukka sanoo. Ajovakaus on huojuvampi rautajousiseen verrattuna ja nappulatekniikkaa on enempi, Jukka tietää.

Talon toinen trippeli auto on vuotta uudempi FH16 750 Euro 6, läpi rautajousinen. Uusin auto on hiljan käyttöön otettu FH16 750:n joka on yrityksen ainoa 8x4 eli 2+2 akselistorakenteella oleva veturi.

Juhlateippaus

Uusimman auton kylkeä koristaa Ikosten 90 -vuotista historiaa juhlistava erikoisteippaus, jossa komeilee isän ensimmäisen auton, Austinin, kuva.

Uuden Volvon akselistorakenne saa kehuja kuljettaja Petri Lackmanilta, joka on ”opetellut” puunajoa vasta 17 vuotta, kuten asian itse ilmaisee. Ikosilla Petri on ollut vuoden päivät. Kahden eteen sijoitetun ohjaavan akselin etuna Petri sanoo olevan jämäkkä ajettavuus ja hyvä ohjaustuntuma. Rakenne sallii myös keulan työntämisen tyhjänpäälle, mikä lisää ketteryyttä. Kääntyvyys on erittäin hyvä ahtaissa paikoissa ja keula ei uppoa, eikä puske kuten perinteisissä versioissa. Ensivaikutelma uudesta Volvosta on erittäin positiivinen, Lackman tuumaa.

Keskimääräinen ajosuorite Ikosilla on noin 150 – 170tkm vuodessa, voimaottotuntien ollessa noin 30% tasoa. Polttoaineen kulutusta seurataan Dynafleet –järjestelmän kautta, jota Jukka Ikonen pitää hyvänä työkaluna. Pienemmillä 68 tonnin painoilla operoivien FH13:n kulutus pyörii siellä 56 – 65 litran välillä vuositasolla kun 76 tonniset vievät 62 – 72 litraa sadalle, Euro 6:n olleessa edeltäjäänsä janoisempi. Vanhempaan Euro 6:n hommattiin kesällä I-see 3D navigaattori, jonka vaikutusta kulutukseen seurataan mielenkiinnolla, Jukka sanoo.

Volvojen laatuun ja jälkimarkkinointiin Ikoset ovat olleet tyytyväisiä.