Volvon markkinoille tuomat innovaatiot kiinnostavat asiakaskuntaa suoritealasta riippumatta

Hyötyajoneuvomarkkinat ovat olleet positiivisessa vireessä viimeaikoina, sanoo kokenut raskaankalustonmyyjä Pasi Sairanen, Auto-Kilta Trucks Oy:stä.
Katkaistava ja nouseva teliveto on saatavana akseli- ja napaperäisiin malleihin. Puuautojen ohella sitä on mennyt myös tienhoitokäyttöön.

Hyötyajoneuvomarkkinat ovat olleet positiivisessa vireessä viimeaikoina, sanoo kokenut raskaankalustonmyyjä Pasi Sairanen, Auto-Kilta Trucks Oy:stä. Sairasen toimintakenttänä on Etelä- ja Itä-Savo, minne investointirohkeutta ovat tuoneet omalta osaltaan metsäteollisuuden panostukset Varkauteen ja Äänekoskelle sekä Valtatie 5 parannus Mikkelin ja Juvan välillä. Uusien hyötyajoneuvon ohella myös käytettyjen kysyntä on vilkastunut.

Volvon markkinoille tuomat uudet tekniset ratkaisut ovat saaneet paljon huomiota ja ne on otettu kentällä hyvin vastaan, Pasi Sairanen kertoo. Nykyajan kaluston käyttöaste ja entistä monimutkaisempi tekniikka asettaa korjaamoille uusia haasteita. Mahdollisiin ongelmiin nopeasti reagoiminen edellyttää hyvää ennakointia. Tästä johtuen myytävät ajoneuvot pyritään varustelemaan aina asiakasta lähinnä olevassa korjaamossa, esimerkiksi Mikkelin alueella Raskasparilla. Näin asiakkaan kalusto on korjaamolle jo entuudestaan tuttu, mikä lisää palvelun nopeutta.

Katkaistava ja nouseva teliveto

Järeämpiin ajotehtäviin Volvo on tuonut myös uutuuksia joita on esitelty kevään aikana puunkuormauskilpailukiertueella. Alkuvuodesta asiakastoimitukseen tullut, katkaistavalla telivedolla, varustettu nousuteli on otettu hyvin vastaan. Kiinnostus on ollut erityisen suurta raakapuukuljetuksissa Itä-Suomen alueella, Sairanen kertoo.

Katkaistava teliveto on saatavana ilmajousin varustettuihin, akseli- ja napavälitteisiin malleihin moottoritehosta riippumatta. Optio on tarjolla useisiin eri akselistovaihtoehtoihin, kolme- ja neliakselisiin alustoihin, ei kuitenkaan tehtaan kolmeakselisiin teleihin. Neliakselisissa malleissa asiakas voi valita lisäakselin tehdasasenteisena, jolloin se on kytketty ajoneuvon tietojärjestelmään tai perinteisenä jälkiasennusakselina. Jälkiasenteiset akselit toimivat täysin itsenäisesti perinteiseen tapaan. Puimuriohjauksella oleviin alustoihin vedonkatkaisua ei ole tarjolla kääntyvyyssäännön takia, takaylityksen aiheuttaman takakulman liiallisen siirtymän vuoksi.

Vedon katkaisu ja akselin nosto tapahtuvat kaikki yhdellä napilla perinteisen nostotelin tapaan. Akseli voidaan nostaa nopeudesta riippumatta, kun akselille kohdistuva massa on alle 15 tonnia. Uutuus on suunniteltu tyhjänä tapahtuvia siirtymiä, ja ahtaassa kääntymistä varten. Kuormattuna lisäpito vetopyörille saadaan ilmajousituksen painonsiirtotoiminnon avulla.

Ensimmäisillä autoilla on ajettu puita nyt noin 60 000km ja Sairaselle tullut palaute on pelkästään hyvää. Asiakkaat ovat kehuneet auton ketteryyttä ja hyvää ajettavuutta teli ylhäällä myös nosturin kanssa.

Kehuttu kaksoiskytkin

Volvon kaksoiskytkin eli I-Shift Double Clutch vaihteisto on ollut markkinoilla muutaman vuoden. Sitä on saanut 13 litran moottoreihin, joiden tehokkain versio tuottaa 540 hevosvoimaa, huippuväännön ollessa 2600Nm.  Kaksoiskytkimellä kiihdytykset ovat tasaisia ilman perinteistä pituussuuntaista huojuntaa ja liukkaalla vetopito säilytetään paremmin. Myös moottorijarrutusteho on perinteistä parempi.

Kaksoiskytkin on suunnattu maantieautoihin, ilman kokonaismassa rajoitusta. Pitkillä ajomatkoilla I-Shift DC parantaa keskinopeutta paremman mäennousukyvyn ja katkeamattoman vedon ansiosta. Vaihdettaessa pykälät soljuvat päälle limittäin ja veto sekä ahtopaine säilytetään kokoajan. Sen ansiosta kokonaisvälitys voidaan tehdä perinteistä harvemmaksi moottorin taloudellisimmalle pyörintänopeusalueelle. Volvon tekemien mittausten mukaan samalla reitillä aikaa säästyy kaksoiskytkimen eduksi jopa kymmenisen minuuttia, mikä koko vuodelle laskettuna on merkittävä aikasäästö. Erityisen tärkeää tämä on reiteillä joissa taukojen pitäminen halutuissa paikoissa on ajoaikalain puitteissa täpärällä, Pasi Sairanen tietää.

Kiinnostus I-Shift DC:tä kohtaan on Sairasen alueella säiliöpuolella. Yksi ensimmäisistä meni hakepuolikkaan vetoon, missä sillä on nyt ajettu lähes puolimiljoonaa ongelmatonta kilometriä. Asiakaspalaute on pelkästään positiivista, Pasi Sairanen sanoo.

Ryömintävaihde I-Shiftiin

Toinen odotettu uutuus Volvolta on alkukesästä asiakastoimitukseen tuleva I-Shiftin ryömintävaihteellinen malli. Uutuus vaihteisto on saatavana kaikkiin malleihin ja moottorivaihtoehtoihin ilman teho tai kokonaismassa rajoitusta. ”Ainoana poikkeuksena ovat kaksoiskytkinvaihteistot, joihin ryömintävaihde ei ole tässä vaiheessa saatavilla.”, Sairanen tarkentaa.

Ryömintävaihdemalleissa taka-akselisto on sama kuin perus I-Shift autoissa, ja saatavana sekä akseli, että napaperäisiin, rauta- tai ilmajousi alustoihin. Kardaaniakseli ryömintävaihteen kanssa poikkeaa tavallisesta, ollen normaalia järeämpi. Itse putken ulkohalkaisija on pienempi, mutta käytetty ainevahvuus on paksumpi. Auton ohjelmisto on ryömintävaihteellisessa erilainen kuin perusmallissa.

Painojen korotusten myötä kiinnostus ryömintävaihteellisia malleja kohtaan on ollut suurta. Ensituntumaa siihen oli mahdollista saada jo puunkuormauskiertueen loppupäässä. Yhdistettynä katkaistavaan telivetoon Volvolla on huippu tuote suurilla massoilla operoiville vaativille suoritealoille, konkari myyjä tuumaa.