Kuljetusliike Krivetz Ky:llä on puolenvuosisadan kokemus elintarvike kuljetuksista. Yritys on kuljettanut tarkkaan aikataulutettuja meijeri- ja maitotuotteita alusta saakka. Toiminta alkoi maidon keruulla, Hirvensalmen alueelta, yhden auton voimin. Nykyään kalustoa on 23 yksikköä, pienestä jakoautosta täysperäyhdistelmiin.
Krivetz on todellinen monimerkkitalo, Scanioita on yhdistelmän vedossa kahdeksan, jakelukaluston jakaantuessa Volvoihin, Mersuihin ja Ivecoihin, sekä tuoreimpaan hankintaan, uuteen Renault D10 pyykkiautoon.
Henkilökuntaa yrittäjäperhe mukaan lukien on kaikkiaan 40 henkeä, joista kuljettajia 35. Lisäksi Kuljetusliike Krivetz Ky tekee tiivistä yhteistyötä paikallisen ammatti- ja aikuiskouluttajan Etelä-Savon ammattiopiston kanssa. ”Meillä on tarjottu aktiivisesti harjoittelupaikkoja nuorille kuljettajille. Osa jää sitten kesätöihin ja siirtyy jopa meidän palvelukseen pysyvästi.”, toimitusjohtaja Tapio Krivetz kertoo.
Yrityksen päätoimiala on edelleen elintarvikekuljetuksissa, lisäksi ajetaan postia ja Lindströmin mattoja, johon Renault hankittiin. Peruskomponenteiltaan Renault vastaa pitkälti Volvon FL-sarjaa. Kokonaismassaltaan 10 tonninen jakoauto on varustettu 5 litran turboahdetulla rivikuutosella, joka hyödyntää commonrail –tekniikkaa. Moottoriteho on 230 hevosvoimaa. Vaihteistona on ZF:n valmistama kuusi portainen robottilaatikko ja takailmajouset, jotka ovat tyypillinen ratkaisu tässä painoluokassa.
Nyt viitisen kuukautta ajossa ollut Renault saa hyvää palautetta sekä yrittäjältä, että kuljettajalta. Krivetzillä 30 vuotta kuljettajana ollut Juha Ikonen kehuu uutta ajokkiaan hyväksi ja lupsakaksi ajettavaksi. Moottori on tehokkaan oloinen ja ZF:n robottilaatikko pelaa nopeasyklisessä kaupunkiliikenteessä hienosti. EL-Korin päällirakenne saa myös hyvät pisteet. Sivuovesta purkuja mattoajossa on paljon, joten hyvät ja toimivat askelmat koriin nousemiseksi ovat tärkeät, Juha Ikonen lisää.
Matonjakelussa päivittäiset ajokilometrit ovat vähäisiä, mutta käyttötunteja kertyy sitäkin reippaammin. Renault on osoittautunut tällaisessa ajossa varsin polttoainetaloudelliseksi ratkaisuksi, yrittäjät Tapio ja Mikko Krivetz kertovat.
Renault ostettiin nelivuotisella huolto- ja korjaussopimuksella. Kaupat tehtiin paikkakunnan oman myyjän, Pasi Sairasen kanssa. Kilpailukykyisen hinnan ohella yksi tärkeä valintakriteeri olivat toimivat ja luotettavat huoltopalvelut omalla paikkakunnalla, sanoo kuljetusjärjestelijä Mikko Krivetz.
Krivetzin kalustosta myös osassa muista on huoltosopimukset. Monimerkkitalo näkee kuitenkin tärkeänä, että omalta alueelta löytyy korjaamo, joka hallitsee kaikki talossa olevat merkit ja perävaunut. Raskaspari on Kuljetusliike Krivetzin tärkein korjaamopalveluiden tarjoaja. Erityisen hienosti palvelu on toiminut Volvojen ohella myös Mercedeksen ja perävaunujen kanssa. Osat saadaan nopeasti ja siellä ymmärretään elintarvikekuljetusten kiireellisyys. Sovituista aikarajoista on pidetty hyvin kiinni. ”Raskasparinväellä on aito halu ja ymmärrys auttaa. Aukioloaika on laaja ja siitäkin joustetaan jos tarvetta on.”, Mikko Krivetz kertoo.
Rengastöistä osa tehdään itse Krivetzin omissa tiloissa. Hyllyssä pidetään valmiita rengas/vannepaketteja, jotka vaihdetaan itse alle. Varsinaiset vannetyöt teetetään liikkeessä. Raskaspari on yritykselle merkittävä renkaiden toimittaja, Krivetzit sanovat.
Kuljetusalan tulevaisuus Krivetzillä nähdään positiivisena, kaikesta alan myllerryksestä huolimatta. ”Kumipyöräkuljetuksia ei Suomen kaltaisessa maassa, eikä oikeastaan missään, voida sivuuttaa. Totuus vain on, että kiskot tai vesireitti ei kulje jokaisen liikkeen ja yrityksen ovelle. Kuorma-autoja ja niiden kuljettajia tullaan tarvitsemaan aina. Se on toinen asia mistä ne tekijät lopulta tulevat, mutta töitä on varmasti.”, konkari yrittäjä rohkaisee.