Kuljettajakoulutus vaatii panostusta yrittäjältä

Kettunen Ky luottaa Volvoon
2000x2000_kettunen_3

Ammattipätevyysdirektiivin voimaan tulo pari vuotta sitten, asetti kumipyöräkuljetuksille uuden haasteen alalle tulevien kuljettajien vähentymisen myötä. Haaste on vieläkin suurempi erikoisosaamista vaativien suoritealojen kohdalla.

Teuvo Kettunen on ollut kuljetusyrittäjä neljä vuosikymmentä. Monenlaiset ajat nähnyt konkari yrittäjä suhtautuu mietteliäästi vallitsevaan tilanteeseen alalla.

Lieksalainen Kettunen työllistää kaikkiaan 20 palkkakuljettajaa ja yhden asentajan, kahdessa eri yrityksessä. T. Kettunen Ky on erikoistunut raakapuukuljetuksiin seitsemän yhdistelmän voimin, kun taas Rahti Kettunen Oy operoi yhdellä maantieautolla.

Kettunen aloitti autoilun vuonna 1973 Volvo F89:llä, jolla ajettiin puita Venäjältä. Nykyään kalusto koostuu seitsemästä Volvosta ja yhdestä Scaniasta. Vaikka R580:n Scania on menossa vaihtoon ja tilalle tulee Volvo, ei Teuvo moiti toistakaan ruotsalaista. Mittarissa on 850 000km ilman suurempia ongelmia. Kettunen perustelee uuden Volvon tuloa yhden merkin tuomalla selkeydellä huolto- ja korjausasioissa.

Pienemmät remontit Kettuset hoitavat omissa tiloissa, mutta vaativampien hommien kanssa tukeudutaan Joensuun Raskaspariin. Korjaamon palveluihin Kettusilla ollaan oltu tyytyväisiä, pitkä aukioloaika palvelee hyvin. Teuvon mukaan Raskasparilla kuunnellaan asiakasta.

Volvojen ikähaitari Kettusilla on 10 vuotta, uusimman auton ollessa 2014 mallinen. Moottoritehot ovat 550 ja 750 hevosen välissä. Autojen virittämisestä Teuvo Kettunen ei perusta huonojen kokemusten vuoksi. ”Meillä oli jokunen vuosi sitten Mercedes-Benz puuauto, jonka tehoja rukattiin aamupäivällä. Iltapäivästä männässä oli reikä. Sen jälkeen ei ole siihen leikkiin lähdetty.”: Kettunen sanoo.

Puutavara-autoista kaksi on 8x4 akselistorakenteella, toisen ollessa trippelitelillä, toinen puimuriohjauksella. Molemmat ovat rautajousiautoja 76 tonnin kokonaispainolla. Rahtiauto on myös neliakselinen trippeli, vuoden 2014 FH16 750. Päällä on VAKin valmistama kokosivuaukeava kuormakori, samoin perässä vedettävä 5 –akselinen kärry on kokosivuaukeava VAKkilainen.

Rahtiyhdistelmällä ajetaan Lieksasta Turkuun, Kotkaan ja Naantaliin Panka Boardin kartonkia ja pahvia. Paluuna kulkee kartongin raaka-aineita. Täydellä 76 tonnin kuormalla Volvon kulutus on ollut 53 litran luokkaa sadalle, Teuvo Kettunen kertoo.

Yrityksen paperi- ja toimistotöitä hoitava Jatta Kettunen kertoo heidän kuljettajien keski-iän olevan 42 vuotta. Nuoria kuljettajia alalle pyrkii kohtuu vähän, ja toisaalta suoritealan erityispiirteet vaativat kokeneemmaltakin kuskilta pitkän opettelurupeaman, mikä kokemattomalle tarkoittaa vähintään vuoden mittaista intensiivijaksoa. Vaikka plakkarissa nuorella olisi kuljetusalan tutkinto, on paljon niksejä jotka pitää opetella, kuten linkuttaminen, Kettuset tietävät.

Uuden tulijan kouluttaminen tulee usein yrittäjälle kalliiksi. Nykyään ei toteudu entisaikojen kisälli ja mestari –opetus, kun apumiehiä ei ole. Tätä olisi syytä pohtia, koska nyt hiljainen tieto ei enää siirry uudelle sukupolvelle, Teuvo Kettunen miettii.

Tehokkuus on tänä päivänä avainasemassa ja kaluston on pyörittävä yötä päivää. Kuljetusalan kannattavuus syntyy kaikkien osa-alueiden kustannustehokkuudesta. Siksi kokemattoman kuljettajan palkkaamista tulisi helpottaa yrittäjän kustannustaakkaa keventämällä. Töitä alalla riittää, kun vaan saadaan tekijät järkevin kustannuksin. Samalla kuljetusalan imagoa on pyrittävä parantamaan nykyisestä, Jatta Kettunen sanoo.

Kettusilla nuorempi polvi on jo remmissä oppia ottamassa vanhaan hyvään malliin.