Polttoainetaloudellinen Volvo FH13

Kaksoiskytkinvaihteisto on toimiva ratkaisu polttonesteiden jakelussa. Kaksi uusinta kalustohankintaa ovat olleet Volvoja.
1860x1050_lasa_2

Polttonesteiden kuljetukseen erikoistunut Juvalaisyritys, Kuljetusliike LA-SA Oy operoi kahdeksan säiliöyhdistelmän voimin. Yhdistelmiä kiskotaan kahden ruotsalaismerkin johdolla, merkkien jakautuessa tasan määrällisesti. Vetoautojen keski-ikä LA-SA:lla on kolme ja puolivuotta, perävaunujen hieman korkeampi. Autoja pidetään pyöreä neljä vuotta, kun kärryjen käyttöikä on 10 – 15 vuotta, toimitusjohtaja Pertti Savolainen kertoo.

Kokemusta öljytuotteista on kolmelta vuosikymmeneltä. Yrityksen kuljetustoiminta juontaa juurensa vuoteen ’90, jolloin hankittiin oma yhdistelmä yrittäjäkollegan kanssa, ruokkimaan omien huoltoasemien sekä niiden asiakkaiden tarpeita. Vuosien varrella toiminta on keskittynyt pelkästään säiliökuljetuksiin. 

LA-SA:lle tulleet kaksi uusinta autoa ovat 540 hevosvoimaisia Volvo FH13 malleja, täysilmajousin ja vetotavaltaan 8x2. Neliakseliset vetoautot ovat seurausta painojen korotuksesta. Kokonaismassaa uusilla vetoautoilla, kahdeksan akselisiin yhdistelmiin saadaan 68 tonnia.  Painonsäästöä silmällä pitäen yrityksen koko kalusto on varustettu alumiinivantein. Yhdistelmässä hyötykuormaa saadaan lisää noin 800 litraa, yrittäjä kertoo. Alcoan erikoispintakäsitellyt Dura-Bright –vanteet saavat kehuja helppohoitoisuudesta ja kauniista ulkonäöstä.

Uusien Volvojen säiliöt ovat kuusiosastoiset ja kokonaiskapasiteetti niissä on 26 000 litraa. Päällirakenteessa on alan uusinta tekniikkaa, joka rakentuu saksalaisvalmisteiseen vaippaan. Varsinainen kokoonpano ja varustelu on suomalaisen KAR-Lehtonen Oy:n työtä. Tietokoneohjatun purkulaitteiston ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi purettavan tuotteen reaaliaikainen tunnistus, joka poimii järjestelmästä asiakkaan tilaaman tuotteen ja vertaa sitä purettavaan polttonestelaatuun. Käytännössä se estää tuotteidensekoittumisen kokonaan. Uutuutena on myös kolmeen suuntaan purkava, 60 metrin ulottumalla varustettu purkuletkukela, joka on sijoitettu auton perään poikittain. Perinteisestä pitkittäin sijoittelusta poikkeava ratkaisu, lyhentää auton peräylitystä, joka on tärkeää neliakselisessa vetoautossa.

Uusista Volvoista ensimmäinen tuli LA-SA:lle vuosi sitten, tuoreempi on ollut liikenteessä vasta reippaan kuukauden. Molemmat autot on varustettu I-Shift vaihteistolla, viimeksi tulleen ollessa tuplakytkimellä. Ensikokemukset siitä ovat erittäin hyvät, vaihteet vaihtuvat täysin huomaamatta, Pertti Savolainen kertoo.

Muiden varusteiden osalta autot ovat identtisiä. Niistä löytyy muun muassa maastontunteva vakionopeussäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaistavahti. Näin lyhyen kokemuksen perusteella kulutuseroa kaksoiskytkimen ja perinteisen I-Shiftin välillä on Savolaisen mukaan vaikea arvioida. Uuden sukupolven vakionopeussäädin sitä vastoin on pienentänyt kulutuslukemia selvästi. Tarkan seurannan perusteella kulutus on tällä hetkellä uudemmassa Volvossa 36,4 litraa sadalle, mikä on pari, kolme litraa sadalle Scanioita paremmin.

LA-SA:n kalusto jakaantuu omille operointialueilleen ja ne myös huolletaan paikallisesti. Uudet Volvot on hankittu huoltosopimuksella, joka on osoittautunut järkeväksi ratkaisuksi, yrittäjä kertoo. Juvalta käsin operoivat kaksi uusinta autoa huolletaan Raskasparilla Mikkelissä. Polttonesteiden kuljetukset on tarkkaan aikataulutettuja jolloin jälkimarkkinan toimivuudella on iso merkitys. Yhteistyö Raskasparin kanssa on sujunut hyvin, Pertti Savolainen kehuu.

Kaikkiaan Volvoon ollaan Juvalla tyytyväisiä. Uusi malli on moderni ja toimiva. Kuljettajapalautteet ovat olleet pelkästään hyviä, Savolainen summaa.